آیین نامه دستورالعمل ساماندهی جمع آوری نخاله

آیین نامه دستورالعمل ساماندهی جمع آوری ، حمل و دفع نخاله

اولین قدم جهت هر گونه برنامه ریزی شناخت و شناسایی مراکز تولید خاک و نخاله می باشد که بطور کلی منابع تولید خاک و نخاله را میتوان به سه دسته تقسیم کرد:

  1.  خاک و نخاله حاصل از ساخت و ساز های جدید و تعمیرات و بازسازی انواع ساختمان
  2. مصالح حاصل از حفاری ها  و فعالیت های عمرانی  توسط سازمانها و ادارات  و شهرداری
  3.  خاک و نخاله ناشی از  تخریب ساختمانهای فرسوده و قدیمی

این آیین نامه در سه زمینه جمع آوری، حمل و دفع  شامل بند و تبصره هایی می باشد که رعایت آنها الزامی می باشد

الف: جمع آوری نخاله

  1. جمع آوری ضایعات ساختمانی ( نخاله) شامل ضایعات ناشی از تعمیرات یا نوسازی

      • 1-1 ریختن ضایعات ساختمانی در شوارع، معابر، باغچه های کنار خیابان و اراضی مجاور ساختمانها ممنوع می باشد.
      • 2-1 شهرداری موظف است هر گونه پروانه ساخت یا تعمیرات ساختمانی را برای اشخاص حقیقی یا حقوقی مشروط بر عقد قرارداد  نامبردگان با شرکتهای مجاز حمل و نقل ضایعات ساختمانی صادر نماید.

    تبصره1: شرکتهای مجاز حمل و نقل ضایعات ساختمانی شرکتهایی هستند که مجهز به کامیون بازو غلطان بوده و دارای تعداد کافی پاکت در سایز های متنوع می باشند این شرکتها تحت قانون نظام صنفی در قالب اتحادیه صنف کامیون داران حمل ضایعات ساختمانی با تقاضای شهرداری و همکاری مجمع امور صنفی ساماندهی خواهند شد.

    تبصره2: این شرکتها بایستی مجوز دورهای فعالیت را از ستاد خاک و ناخاله سازمان بازیافت دریافت نمایند.

    تبصره3: شرکتهای مذکور بلافاصله پس از عقد قرارداد با متقاضیان دریافت پروانه ساخت یا تعمیر اقدام به استقرار پاکت در محل پروژه نموده و پس از تکمیل ظرفیت پاکت با تقاضای تلفنی مالک اقدام به حمل پاکت پر و جایگزینی پاکت خالی می نمایند.

      • 3-1 مالک پروژه (مجوز گیرنده) موظف است ضایعات ساختمانی مربوطه را فقط در پاکتهای ویژه مذکور در تبصره 3 تخلیه و پس از پر شدن هر پاکت مراتب را به شرکت طرف قرارداد اطلاع تا نسبت به برداشت و جایگزینی پاکت اقدام نماید.
      • 4-1 جمع آوری و پرتاب هر گونه ضایعات ساختمانی که موجب پراکندگی خاک و آلودگی محیط زیست گردد ممنوع می باشد.
      • 5-1 جمع آوری و انتقال ضایعات ساختمانی از طبقه همکف یا سایر طبقات بایستی با وسایل مناسب انجام و انتقال ضایعات مذکور از طبقات بالا به پایین توسط کانالهای هدایت کاملا” سر پوشیده مجاز است و چنانچه این انتقال به معابر عمومی باشد بایستی مستقیما” در کامیون یا پاکتهای ویژه تخلیه گردد.
      • 6-1 در محدوده های بافت قدیم و بعضی از معابر شهری که امکان تردد کامیون بازو غلطان وجود ندارد بایستی نخاله را در گونی های مناسب به بیرون از محل پروژه منتقل و از طریق شرکتهای مجاز بارگیری و حمل گردد.
      • 7-1 مدیریت امور شهری و تخلفات مناطق شهرداری موظف به شناسایی متخلفین از ضوابط فوق بوده و بایستی مراتب به ستاد خاک و نخاله مستقر در سازمان بازیافت وتبدیل مواد گزارش گردد و همچنین ستاد موظف به پیگیری قضایی متخلفان از طریق مراجع ذیربط می باشد.
  2.  جمع آوری مصالح اضافی ناشی از هرگونه حفاری

    1-2 ریختن مصالح اضافی ناشی از هرگونه حفاری در شوارع ، معابر و غیره منوط به مجوز موردی شهرداری بوده و بایستی با زمانبندی مورد تایید شهرداری اجرا و جمع آوری گردد.

    2-2 جمع آوری و بارگیری اینگونه مواد نباید موجبات پراکندگی گرد و خاک را فراهم نماید.

    3-2 نظافت و شستشوی محل دپو پس از بارگیری الزامی بوده و فرد حقیقی یا حقوقی دارای مجوز مسؤول حسن اجرا ی این بند می باشد.

    4-2 بارگیری فقط بایستی توسط کامیونهای دارای مجوز از ستاد خاک و نخاله انجام پذیرد و فرد حقیقی یا حقوقی دارای مجوز مسؤول حسن اجرای این بند می باشد.

    5-2 مدیریت امور شهری و تخلفات مناطق شهرداری موظف به شناسایی متخلفین از ضوابط فوق بوده و بایستی پرونده لازم را برای موارد مذکور تنظیم و به ستاد خاک و نخاله ارسال نماید. همچنین ستاد موظف به پیگیری قضایی متخلفان می باشد.

    6-2 ستاد خاک و نخاله سازمان بازیافت موظف به تشکیل پرونده برای کامیونهای مورد نظر بوده و طبق مقررات مجوز لازم را صادر نماید.

  3. جمع آوری خاک و نخاله ناشی از تخریب:

  • 1-3 ریختن ضایعات ناشی از تخریب در شوارع، پیاده روها، باغچه و جداول ممنوع می باشد.
  • 2-3 تخریب الزاما” بایستی در شب انجام پذیرفته و مجوز لازم از مبادی ذیربط بالاخص اداره راهنمایی و رانندگی اخذ گردد. فرد حقیقی یا حقوقی دارای مجوز مسئول حسن اجرا ی این بند می باشد.
  • 3-3 بارگیری همزمان با تخریب و به صورت مستقیم در محل تخریب انجام پذیرد و فقط کامیونهای دارای مجوز از ستاد خاک و نخاله مجاز به بارگیری می باشند.
  • 4-3 مدیریت امور شهری و تخلفات مناطق شهرداری موظف به شناسایی متخلفین از این ضوابط بوده و باید پرونده لازم را برای موارد مذکور تنظیم و به ستاد خاک و نخاله ارسال نماید. همچنین ستاد مذکور موظف به پیگیری قضایی متخلفان می باشند.

ب: حمل نخاله

  • 1-عملیات مذکور شامل حمل ضایعات ساختمانی، حفاری و تخریب می باشد.
  • 2- حمل ضایعات موضوع بند (1) ب منحصرا” بایستی توسط ماشین های دارای مجوز صورت پذیرد.
  • 3- حمل ضایعات ساختمانی شامل نوسازی یا تعمیر بایستی توسط شرکت هایی انجام پذیرد که دارای مجوز از ستاد خاک و نخاله سازمان بازیافت باشد.
  • 4- ماشین های موضوع بند 2 ب موظف خواهند بود نسبت به الصاق برچسب ویژه بر روی سمت راست شیشه جلو اقدام و بار خود را با چادر کاملا” بپوشانند و راننده مسئول حسن اجرای این بند می باشد.
  • 5- چنانچه بر اثر وجود شکاف یا نقص در مخازن کامیونها ضایعات در حین حمل به بیرون ریخته شود مجوز ماشین برای مدت سه ماه باطل و مراتب از طریق مراجع قضایی بایستی پیگیری گردد. امور شهری و تخلفات مناطق همچنین عوامل نظارتی و حقوقی سازمان بازیافت مسؤول حسن اجرای این بند می باشند.
  • 6- ماشین حامل ضایعات مذکور بایستی همواره همواره تمیز بوده و قبل از خروج از محل بارگیری و ورود بر روی شوارع شهری روی سکوی شنی یا آسفالت مستقر و چرخها کاملا” شستشو شود.
  • 7- هر گونه اثرگذاری چرخها بر روی شوارع شامل خاک خشک یا مرطوب و غیره ممنوع بوده و وجود آن به نشانه عدم رعایت راننده به وظیفه مندرج در بند 6 ب می باشد در هر صورت راننده مسئول حسن اجرای این بند است و در صورت عدم رعایت عوامل شهرداری موظف به رسیدگی و پیگرد قضایی متخلفان می باشد.

ج: دفع نخاله

  • 1-روش دفع ضایعات ساختمانی بایستی مطابق با اصول علمی روز انجام پذیرد سازمان بازیافت مسئول حسن اجرای این بند  می باشد.
  • 2-چنانچه انتخاب و عملیات دفن ضایعات مذکور به عنوان روش تام یا یکی از روشهای برگزیده دفع انتخاب گردد بایستی امر بازیافت مواد در سایت دفن پیش بینی و انجام پذیرد.
  • 3- سازمان بازیافت مکلف به شناسایی و انتخاب سایت دفن می باشد.
  • 4- اداره املاک شهرداری موظف به احراز مالکیت و تعیین تکلیف رسمی محل مذکور پس از پر شدن و پوشش نهایی با مالکین احتمالی می باشد.
  • 5- شهرداری مناطق موظف به تعیین کاربری محدوده مذکور می باشد.
  • 6- سازمان بازیافت مکلف به راه اندازی، بهره برداری و پوشش نهایی سایت مطابق با کاربری تعریف شده می باشد.

    منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Index
به بالا بروید